Rozwój kompetencji lidera w zarządzaniu efektywnym i skutecznym zespołem pracowników
KLUCZOWE CELE SZKOLENIA:
Rozwój kompetencji zarządzania efektywnym I skutecznym zespołem pracowników.
Doskonalenie umiejętności budowania autorytetu w relacjach z pracownikami
Opanowanie umiejętności skutecznego porozumiewania się i wpływania na podwładnych
Doskonalenie umiejętności delegowania zadań oraz skutecznego motywowania podwładnych
PROGRAM:
Budowa i zarządzanie zespołem
Typy osobowości pracowników wg Junga oraz instrukcja obsługi każdego z nich
Struktura grupy i role grupowe
Fazy życia i rozwoju skutecznego zespołu pracowników
Rola jednostki w zespole
Co decyduje o sukcesie zespołu – podstawowe narzędzia
Czego unikać w kierowaniu zespołem – podstawowe zagrożenia
• Efektywność zespołu
• Decyzje zespołowe –zalety, wady
Fazy funkcjonowania i struktura efektywnego zespołu
Czynniki i zasady budowania współpracy
Jak dobierać zadania do ludzi?
Normy zespołowe
Rola lidera zespołu
Źródła siły przewodzenia innym i wywierania wpływu
Sposoby budowania autorytetu
Organizacja efektywnej komunikacji w zespole
Organizowanie i prowadzenie spotkań z pracownikami
Techniki grupowego rozwiązywania problemów
Rozpoznawanie osobistych stylów zarządzania
Omówienie stylów zarządzania
Dostosowanie stylów zarządzania zespołem do tzw. poziomu gotowości podwładnego (model przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blancharda)
Określanie celów zespołowych i indywidualnych
Typy szefa w kontekście etapów rozwoju pracownika
Jak motywować?
Motywacja zewnętrzna
Skuteczny przepis na demotywowanie podwładnych
Typy pracowników i ich preferencje motywacyjne
Angażowanie do pracy, wywieranie wpływu
Efektywne nagradzanie i dyscyplinowaniu w przypadku błędów
Sposoby udzielania informacji zwrotnej (feedback)
Sposoby i schematy udzielania feedbacku – czyli dawania i brania informacji zwrotnej zarówno przez managera jak i pracownika, po to, aby osiągnąć wspólne korzyści
o Informacje zwrotne a krytyka
o Sposoby chwalenia i doceniania
o Metody krytykowania
o Komunikaty karzące, opiekuńcze, wspierające
o Komunikat „JA” jako technika zmniejszania oporu odbiorcy
Motywujący szef wobec trudnych sytuacji i decyzji
Sposoby postępowania z pracownikami demotywującymi zespół
Jak zakomunikować pracownikom decyzje trudne i niepopularne?
Radzenie sobie z krytyką ze strony pracowników
Potrzeba uznania i akceptacji
Pochwała i krytyka
Teoria kija i marchewki
Motywowanie do zmian
Czy można motywować w sytuacji kryzysowej i pod presją czasu?
Najczęściej popełniane błędy w procesie motywowania
Główne czynniki demotywujące
Rozwiązywanie konfliktów wewnątrz grupy
Źródła i rodzaje konfliktów
Sposoby radzenia sobie z sytuacja konfliktowa
Test style reakcji na konflikt (H.L. Tosi, J.R. Rizzo, S.J. Carroll) – rywalizacja, unikanie, kompromis, łagodzenie, kooperacja
KLUCZOWE REZULTATY SZKOLENIA:
Poznanie kluczowych źródeł sukcesu w zarządzaniu ludźmi
Doskonalenie metod, technik i strategii oraz narzędzi skutecznego zarządzania zespołem
Wzrost poziomu umiejętności zarządzania efektywnym i skutecznym zespołem
Autodiagnoza kompetencji osobistych i zawodowych w pełnieniu roli zarządzającego zespołem
Określeniu osobistych luk kompetencyjnych i planu ich systematycznego ich rozwoju
• Uczestnicy nauczą się stosować różne style zarządzania w zależności od pracowników i zadań
• Poznają techniki i reguły wpływu społecznego oraz będą wiedzieli, jak wzmocnić swój autorytet i własną asertywność
• Rozwiną umiejętność komunikowania się z podwładnymi, szczególnie w sytuacji komunikowania zmian i informacji krytycznych